יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

מוגנות: פורום למוגנות בקהילה - בניית מוגנות והתערבות במצבי פגיעה מינית

 

 

 

פורום למוגנות בקהילה

בניית מוגנות והתערבות במצבי פגיעה מינית


הטיפול בפגיעות מיניות בתוך הקהילה נושא אופי המייחד אותו מהתמודדויות קהילתיות אחרות. על כן אנו מציעים להקים פורום מיוחד לנושא זה, אשר חבריו יתעמקו בהבנתו ויעסקו בו באופן ייחודי. מהו"ת ישראל מלווה קהילות בהקמת פורום כזה, אשר יעסוק בחינוך מונע, בהקמת מנגנונים קהילתיים הנותנים מענה, ובליווי אירועים קשים של חשיפת פגיעה מינית.

תפקידיו של הפורום למוגנות בקהילה:

1. הנהגה. מתן מידע לציבור על הקמת הפורום, על קיומה של התופעה ועל התגייסות הקהילה בנושא. פעולות אלה מסייעות לחברי הקהילה ויוצרות אקלים המונע פגיעה.
2. התערבות במשבר. ההתערבות בזמן חשיפה של פגיעה מינית בקהילה כוללת מיפוי של היקף הפגיעה ושל המעורבים בה במעגלים השונים, וגיוס המשאבים השונים הזמינים לסייע להם. צוות זה איננו מיועד להחליף את גורמי החוק והטיפול הממלכתיים המטפלים בנושא, אלא מהווה השלמה לפעולתם, בעיקר בהיבטים הקהילתיים של האירוע.
3. חינוך ומניעה. חינוך למוגנות מתחיל בגיל הרך, דרך הילדות, הנערות ואל הבגרות וההורות. הפורום ילווה את מערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית בבניית תוכנית מקיפה לבנים ולבנות בכל קבוצות הגיל, וכן להורים.
4. מענה לפונים. חלק מחברי הפורום יהוו כתובת לפנייה של חברי הקהילה בנושא. הפורום ימפה מענים נוספים לפוגע ולנפגע וינגיש את המידע לקהילה.

ליווי הפורום על ידי איש מקצוע

נסיוננו מלמד כי רצוי מאוד להקים את הפורום ולבסס את פעילותו תוך ליווי של איש מקצוע המתמחה בנושא.
    הליווי המקצועי מאפשר למידה מעמיקה ומבט רחב על הנושא, ומסייע בבנייה נכונה של התערבות לנוכח הקושי והכאב המלווים את העיסוק בפגיעה מינית בקהילה.
    המלווה נוכח בשלב ההקמה ולאחר מכן באופן תקופתי על פי הצורך.

מהו"ת ישראל צברה נסיון רב בלווי פורום מוגנות בקהילה, הכולל:

1. סיוע בהקמת הפורום.
2. הכשרת חברי הפורום, הכוללת מתן מידע על הדינמיקה הייחודית של תופעת הפגיעה המינית, אימון לשיח רגשי ומקצועי בנושא, וכן עריכת סימולציות המדמות מצבי חירום אפשריים.
3. ליווי בניית התוכנית החינוכית והוצאתה לפועל.
4. מאגר מרצים ומנחים המתמחים בנושא ומקיימים הרצאות וסדנאות לאנשי מקצוע, להורים ולנוער.
5. סיוע מיידי ועבודה עם הפורום בעת חשיפה של אירוע.

על אף הקושי המובנה הקיים בעיסוק בנושא, קהילות שעברו את התהליך מדווחות על המשך בניין של קהילה מלוכדת יותר, שתחושת המוגנות בה אמיתית יותר ומבוססת על אכפתיות אמיתית, עיניים פקוחות ואזניים קשובות.

תהליך בניית הפורום מורכב מכמה שלבים:
א. מפגש הכנה, בו תהיה חשיבה משותפת על הרכב הפורום, תפקידיו והממשקים בהם הוא פועל. מתוך כך תתבצע התאמה של תוכנית ההכשרה.
ב. מפגש לימודי, בו ילמדו כל חברי הצוות על משמעותן של פגיעות מיניות, ברמה הפרטית וברמה הקהילתית, מהיבטים שונים, ובו יוצג בפניהם הרעיון של צוות המוגנות הקהילתי ועקרונות הפעולה שלהם.
ג.  מפגש לבניית נהלי עבודה מותאמים לצוות הספציפי (כולל: סד"פ במקרה של אירוע, נאמנות וסודיות, קבלת החלטות, חלוקת תפקידים, ממשקים עם גורמים חיצוניים – מזכירות, רווחה, משטרה וכדו') ובחינת תרחישים שונים.
ד. בניית תוכנית מניעה קהילתית (כולל: חינוך למיניות בריאה, הסברה לקבוצות גיל שונות, כלים קהילתיים למניעה, תפקיד ההורים וכדו').
ה. מפגש סיכום וסימולציה, על ידי המנחה.
ו. מפגש סימולציה, שייערך וינוהל באופן עצמאי על ידי חברי הפורום, בלי השתתפות של המנחה [למעט סיוע טלפוני ממרחק].

 לפרטים נוספים ולתיאום ייעוץ ראשוני:

הרב עזריאל אריאל, מרכז התחום
 0523-003106

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה