יום ראשון, 23 באוגוסט 2015

תשועה ברוב יועץ או ברב יועץ?

תשועה ברוב יועץ או ברב יועץ?

סיפורי התורה, ובעיקר ספר בראשית, מפגישים אותנו עם סוגיות משפחתיות סבוכות, הן ברמה ההורית והן ברמה הזוגית: כיצד להתמודד עם מצב בו יש חילוקי דעות בין ההורים על אופיים של ילדיהם – מי הולך בדרך הישר ומי סוטה ממנה? כיצד להתמודד עם מצב שבו כל הורה מעדיף ילד אחר? וכיצד לחיות במצב בו ההורים לא יכולים לדבר זה עם זו בגלוי על חילוקי הדעות הללו? את ההשערות, מה יכולים אנו ללמוד מבין השיטין של הפרשה, נותיר לכם, הקוראים, ונבקש לעסוק בשאלה אחרת, העומדת ברקע.
    פעמים שאדם מוצא את עצמו במבוי סתום – בתחום האישי, הזוגי או ההורי – ומבקש עצה טובה. לעתים הייעוץ אינו אלא השלמה של מידע – הלכתי, כלכלי, מדעי או אחר. אולם פעמים רבות הייעוץ הנדרש הוא עמוק יותר, ונוגע בנימים עדינות של נפש האדם. או אז עולה השאלה: אל מי נכון יותר לפנות, אל הרב (כוונתי כאן לרב הקהילה ולא אל מקובלים למיניהם) או אל מטפל מקצועי?
    אין תשובה אחידה לשאלה זו, ובתור מי שלובש את שני הכובעים – כובע הרבנות וכובע הייעוץ הזוגי – אנסה לעמוד על היתרונות היחסיים שיש לכל אחד מהם, ובכך לסייע לכל אחד לבחור במה שיהיה יותר מתאים בשבילו באותו הזמן. אולם לפני כן, אתחיל בסקירה היסטורית.
    בעבר הלא רחוק, בכל רחבי העולם, היועץ האולטימטיבי היה איש הדת: הרב, ולהבדיל בין קודש לחול – הכומר או האימאם. לאחר החילון שעבר על עמי אירופה, גם תפקידו של איש הדת עבר חילון, ובמקומו נכנס המטפל המקצועי: הפסיכולוג, הפסיכיאטר או העובד הסוציאלי. התפתחו שיטות טיפול שונות, נערכו מחקרים והצטבר ניסיון רב כדי לסייע לאנשים הזקוקים לעזרה. היו שיטות שהדגישו את ההיבט התוך-אישי, היו שהדגישו את ההיבט הבין-אישי (החברתי או הזוגי) והיו שהדגישו את הבין-דורי (בין הורים לילדיהם). אולם בתהליך החילון של הייעוץ, הלך לאיבוד היבט אחד חיוני: ההיבט העל-אישי, בו נפגש האדם עם הממד שמעליו – המתבטא ברוחניות, במשמעות, בערכים ועוד. במקרים רבים הסוגיא המרכזית הנדרשת בתהליך הייעוץ היא דווקא ההיבט העל-אישי: בירור מחודש של סולם הערכים, מציאת משמעות אמונית עמוקה למתרחש וכדו'. בשעה בה נדרשת התייחסות למישור זה, אין באפשרותו של איש המקצוע להחליף את הרב. וגם כאשר יש צורך להתייחס למישורים אחרים, לא נכון יהיה להזניח היבט כה מרכזי של האדם. יתרונו הגדול של הרב הוא יכולתו לסייע במפגש של האדם עם מישור ה'נשמה' שלו ועם דבר ה' הבא אליו דרך התורה – בהיבט האמוני וההשקפתי, הערכי או ההלכתי. בידי הרב נמצאת גם הסמכות להכרעה בשאלות אלו, מה שנמצא מחוץ למנדט של איש המקצוע. אולם לא רק זאת. התורה שלמד הרב, ההשקעה האישית שלו בעבודת המידות של עצמו ונסיון החיים שלו, מפתחות עם הזמן אינטואיציה טיפולית, שבאמצעותה יש לו יכולת לעזור גם ברמה של ה'נפש'.
    לצד כל זה יש לרבנים רבים גם יתרונות מעשיים: בעוד שפנייה לאיש מקצוע מקנה לפונה תווית של נזקקוּת, הפנייה אל הרב היא נורמטיבית לחלוטין. הרב גם זמין לתלמידיו ולבני קהילתו, ואף לא גובה מהם תשלום כשהם פונים אליו. הרב מכיר זמן רב את הפונה ואת משפחתו, ואף מכיר משאבים נוספים הקיימים בקהילה שביכולתם לסייע. ובניגוד לאנשי המקצוע, אשר הכללים המקצועיים מחייבים אותם להמתין לפנייתו של המתייעץ, הרב יכול להיות הרבה יותר יוזמתי ולפנות בעצמו אל מי שזקוק לעזרתו ולעצתו.
    מאידך גיסא, יש יתרונות רבים גם לאיש המקצוע. קודם כול, עומדים לרשותו כלי עבודה מקצועיים, שרכש בעמל של מסלול הכשרה מסודר ובניסיון רב בעבודה טיפולית שיטתית. איש המקצוע גם מודע לדרכי התערבות שעלולות לגרום נזק למטופל ומודע יותר לדרכים למנוע קשרים בעייתיים שנוצרים בין מטפל למטופלת וכדו'. לרשות איש המקצוע עומד מערך הדרכה מסודר, בניגוד לרבנים העוסקים בתמיכה נפשית, שבדרך כלל הם העושים זאת ללא הדרכה מקצועית. בעוד שהרב חי בתוך הקהילה ופוגש את המתייעץ מידי יום, איש המקצוע הוא לא חלק מסביבתו של המטופל ובכך מאפשר לו מידה רבה של אנונומיות. איש המקצוע יכול להיות אמפטי גם כלפי אדם חוטא, מבלי לחשוש לכך שאמפתיה זו תתפרש כלגיטימציה להתנהגות פסולה, דבר שרב לא יכול כל כך להרשות לעצמו. איש המקצוע, בשל המרחק החברתי שלו מן המטופל ומקהילתו, בשל הניטרליות הערכית שלו ובשל הכשרתו המקצועית מסוגל לקחת מרחק רגשי, הנדרש לעתים לשם עבודה טיפולית יעילה. ובנוסף לכל זה, יש אנשים הסומכים יותר על איש המקצוע, בשל האמון שהם נותנים בהכשרתו המקצועית ובתעודות הרשמיות שהוא מציג.
    חשוב שכל אדם הבא להתייעץ יכיר את היתרונות והחסרונות של הרב ושל איש המקצוע, כדי לבחור מה מתאים בשבילו יותר. חשוב לא פחות, שכל אחד מן המייעצים יכיר את יתרונותיו ואת חסרונותיו ויכיר בערך המוסף של זולתו. החזון שיש לשאוף אליו, הוא יצירת שיתוף פעולה הדוק בין רבנים לבין אנשי מקצוע באופן שיוכל להיות הרבה יותר מאשר 'מכפיל כוח' ולתת בסופו של דבר מענה מקיף לכל מה שהפונה זקוק לו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה