יום חמישי, 27 באוגוסט 2015

תרגיל זוגי: תרגיל האישוש (על פי שיטת ה'אימאגו')

תרגיל האישוש (על פי שיטת ה'אימאגו')

הקדמה

עכשיו נעשה ביקור מעבר לגשר, במקום בו כל אחד מצמיח את היכולות לבקש את השני, והשני מצמיח את היכולת שלו לארח את בן הזוג בשכונה מסויימת אצלו.
    אחד מכם יצמיח את 'שריר א' – שריר ההזמנה. לשם כך הוא יצטרך לפתח את אצלו את כוח הפתיחות. והשני יצמיח את 'שריר ב' – שריר הכניסה. ולשם כך הוא יצטרך לפתח אצלו את כוח הסקרנות וכוח השמחה.
    מי מכם מרגיש שבשביל הקשר שלכם טוב למתוח אצלו את השריר של ההזמנה? מי מרגיש שמתאים לו השריר של הכניסה?
    צריך קרבה עד כדי כך שהברכיים נוגעות בכסא. 40-50 ס"מ – אמה – בין פנים לפנים. עליכם לשבת בשקט, כל אחד מסתכל בעיניים של השני, באמירה אילמת: "תודה על כך שאת/ה פה בשבילי. תודה לקב"ה על כך שנפגשנו. תודה על מסע התיקון שאנו נמצאים בו. תודה על המתנות של החיים שאת/ה נותן/נותנת לי". תעשו את זה כמה דקות.
"תודה לך על כך שהסכמת לעבור את הגשר ולבוא אלי. אני מזמין אותך לבקר אצלי בשכונה X".
את/ה הולך/הולכת בדמיון שלך על הגשר, ועובר/ת לצד שלו/שלה. העולם שלך מתקטן עד שהוא נעלם לגמרי. אמור/אמרי לו:
"אני כאן בשבילך, מוכן/מוכנה לשמוע אותך".
לאחר אמירה משמעותית צריך לקחת זמן למבטים הדדיים.

1. שיקוף

          ..., אם שמעתי טוב, אמרת ש...
או,               ..., מה שאת/ה אומר/ת הוא ש...
או,     ..., שמעתי שאת/ה אומר/ת ש...
          שמעתי אותך?
          האם יש לך משהו להוסיף? ספר/י לי עוד...
אם נאמר משהו משמעותי, ניתן לומר: "אם יש עוד, אני פה, בשבילך". "יש עוד?"; "אני אתך. יש לי בשבילך את כל הזמן שבעולם".

2. איסוף

          ..., מה ששמעתי ממך הוא ש...
          האם שמעתי אותך?
          האם אמרתי את הכול?
          האם יש לך עוד משהו להוסיף? ספר/י לי עוד...

3. אישוש (אמפטיה קוגניטיבית)

..., אני יכול להבין מדבריך ש...
(אינך חייב/ת להסכים, אלא רק להבין את נקודת הראות שלו/שלה)
          האם הבנתי אותך?
          האם יש לך משהו לתקן או להוסיף? ספר/י לי עוד...

4. אמפתיה רגשית

          ..., ממה ששמעתי, אני מתאר/ת לעצמי שאת/ה מרגישה/ה...
או,     ..., ממה ששמעתי, אני יכול/ה לראות שאת/ה מרגישה/ה...
          (כאן צריך לומר רגש אחד, שיתואר במילה אחת, ולכל היותר שלוש מילים)
          האם הבנתי אותך?
          האם יש לך משהו לתקן או להוסיף? חשוב לי לדעת ממך...
 (אם השומע לא מצליח לנחש בעצמו את הרגש המדוייק של הדובר, יש לנהל דיון עד שמוצאים את הביטוי הקולע ביותר המתאר את הרגש המשמעותי ביותר העומד בתשתית של הסיפור).

 

5. חוויה מתקנת

שומע: ..., בתור בעלך/אשתך, הייתי רוצה לעשות משהו שיעזור לך להרגיש קצת פחות... וקצת יותר...
תן/תני לי בבקשה 3-4 הצעות לדברים שאני יכול/ה לעשות למענך בשביל זה, ואני אבחר מהן את מה שהכי מתאים לי.

דובר:   אני מציע/ה:
          א...
          ב...
          ג...
          ד...

שומע: מה שהכי מתאים לי זה ...

דובר:  איזה שריר נראה לך שאתה צריך למתוח ולגדל אצלך כדי שתוכל לספק לי את זה?

שומע:          נראה לי שזה ...
            דובר: איזה "שריר" אתה צריך לגדל בעצמך כדי לתת לי את זה?
שומע: אני צריך/צריכה לגדל בעצמי את "שריר" ה...

 

6. בסיום:

דובר: "אני מאוד מעריך/מעריכה אצלך את הנכונות שהיתה לך לשמוע אותי מחדש. זה עשה לי...".
שומע: "שמעתי אותך אומר/ת... שמעתי אותך?. את/ה רוצה להוסיף עוד משהו?".
   
שומע: "אני מאד מעריך/מעריכה אצלך את הפתיחות שלך כלפיי ואת זה ש...".
דובר: "שמעתי אותך אומר/ת... שמעתי אותך? את/ה רוצה להוסיף עוד משהו?".


7.    בסיכום:

החלפת חוויות: איך הרגשת את המרחב שבינינו?
החלפת תובנות
קביעת זמן לשיחה נוספת

8. בפעם הבאה:

מחליפים תפקידים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה