יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

מוגנות בקהילה


עו"ס חדווה אריאל


מנהלת מחלקת הרווחה, בית אל




האם הילד שלי מוגן מפגיעה ביישוב שלי?




הורים רבים נוטים לחשוב שגידול ילדים ביישוב דתי עם מערכת חינוך תורנית מצטיינת מגן על ילדיהם מפני פגיעות מיניות. אולם לצערנו תופעת ההתעללות בילדים רחבה, פגיעות מיניות בילדים מתרחשות בכל מקום ובכל המגזרים, חרדים, דתיים כחילוניים וגם בישובי יו"ש, בקרב משפחות משכילות או בעלות אמצעים כלכליים. הפגיעה נעשית לאו דווקא ע"י פדופיל המסתובב ברחובות אלא עלולה להיות דווקא בסביבה המוכרת, על-ידי מבוגר או ילד, בנים או בנות, זרים או מכרים, במשפחה או מחוצה לה. הפגיעה עלולה להתרחש בבית, בחצר במסגרות חינוך, מקומות ציבוריים או בטרמפים. הנפגעים עלולים להיות בנים או בנות בכל הגילאים.

    פגיעה מינית הינה כל פעולה הקשורה למין ושאינה מותאמת לגיל ולסיטואציה בין אם היא נרמזת או מבוצעת. בין בכפיה, איום או הסכמה. לפגיעה מינית עלולות להיות השלכות קשות על מצבו הנפשי של הילד מעבר לפגיעה הגופנית ולפגוע בהתפתחותו ועל כן חייבת להיות התייחסות מקצועית. ללא טיפול הנפגע יתקשה להשתקם.

    בשנים האחרונות עולה המודעות ואיתה והחשיפה של פגיעות מיניות בילדים והחשש שלנו כהורים גובר.

   אז מה עושים? כיצד נגן על ילדינו?

   איך אדע אם הילד שלי נפגע?

   איך אהיה כתובת בשבילו לספר לי על פגיעה? 

שיח פתוח מתוך הקשבה והכלה


על ההורה להיות מסוגל לשמוע את הסיפור או רמזים על הסיפור, לא להיבהל, לא להתמוטט, להכיל, לא לשפוט, לא להאשים לא לכעוס, לא לעצור את הסיפור בתירוץ של "לשון הרע" לאסוף מידע בנחת ורגיעה, לתת משוב בצורה רגועה שזה מעשים אסורים הדורשים טיפול כדי שלא יקרו שוב. להעביר מסר לילד שצריך להפסיק את הפגיעה במיידי גם אם זה יוצר אי נעימות עם הפוגע. להעביר מסר לילד שהוא זקוק לעזרה כדי שלא תמשך הפגיעה.לתת לו תחושה שהוא אהוב ומוגן. מחקרים מראים כי בקרב ילדים שנחשפו לסביבה תומכת לאחר שההתעללות נחשפה, היו פחות סימנים טראומטיים לעומת ילדים שלא זכו לתמיכה חיובית מהסביבה.

    הסימן המשמעותי ביותר לכך שייתכן והילד/ה עוברים פגיעה מינית – הוא שינוי חד בכל תחום התנהגות: היחס ללימודים, היחס לחברים, הלבוש, או נסיגה התנהגותית (למשל חזרה להרטיב, גמגום וכדומה). ילדים אשר נפגעו עלולים להראות גם הסתגרות, או סממני מצוקה וחרדה. ילדים רבים ינסו להסתיר את הפגיעה – או משום שאוימו על ידי הפוגע, או משום שיסברו שזו אשמתם ושהם יינזפו אם יגלו את אשר נעשה בגופם. בנוסף ניתן לצפות אצל ילדים אלו גם להתנהגות מינית שאינה תואמת לגילם (כגון שאלות בקשר למין או התנהגות מינית).

דרכים לפיתוח חוסן נפשי של ילדים למניעת פגיעה מינית או הפחתתה


ילדים עד גיל 6 חייבים בהשגחת מבוגר כל הזמן.

    ילדים גדולים יותר (6-14) – יש לתחום את הזמן שהם ללא השגחת מבוגר ולתכנן עם הילד ולהיות אִתו בקשר אחת לכמה זמן בהתאם לנסיבות – סוג הבילוי, גיל ואופי הילד. היכן יהיה? עם מי יבלה? מה יעשו?

שיח והכנת הילד לגבולות מותר ואסור בבילוי עם חברים:


לא אלימות, לא קללות, שפה נקייה, לא לדחייה חברתית, לא לקחת דברים של אחרים ללא רשות, לא לשחק במשחקים מסוכנים, לא לאפשר מגע בין חברים במקומות צנועים, לא להשחית רכוש. לא לצאת למקומות נסתרים ומסוכנים, גבולות הגוף שלנו והפרטיות שלנו. להתרחק ממקום/ סיטואציה שלא נוחה להם, שמרגישים בה לא טוב, גם אם לא יודעים להסביר.

הכנה מקדימה לסיכון של פגיעה מינית


לדבר עם הילד על מקרים בהם מבוגר או ילד יציעו לו התנהגויות בעלות גוון מיני בפיתוי או בכפיה. זה יכול להיות מהמשפחה או מחוצה לה, בני אותו מין או מהמין השני, חברים או שכנים, מבוגרים, נוער או ילדים, מוכרים לו או שאינם מוכרים, דתיים או חילוניים, אנשים טובים ומוצלחים יותר או פחות.

   חשוב להכין את הילד שלא לשמור סוד במצבים אלה – אין זו בגידה או הפרת הבטחה או לשון הרע על הילד לפנות להורים או למבוגר אחראי אחר ולספר על אירועים פוגעניים גם כאשר הוא נתון בקונפליקט נאמנויות.

שיח רגשי


המפתח בקשר מול הילדים בכלל, ובפרט בנושא הפגיעות המיניות, הוא תקשורת נכונה מול הילדים. ההתעניינות הבסיסית של ההורה בחייו של הילד, האכפתיות שיפגין כלפיו, והאהבה והתמיכה שייתן לו – דברו עם הילדים בבית על רגשות סביב חוויות היומיום. שיח רגשי יסייע בעת מצוקה ומשבר שהוא יעבור בחיים.שאלות פשוטות כמו מה שלומך, איך עבר עליך היום, ומה עשית, יגרמו לילד להבין כי הדברים העוברים עליו חשובים לכם, ולכן יוכל לשתף אתכם כשיצטרך בכך.

מה לעשות אם נודע לנו על ילד שנפגע מינית?


רצוי ומומלץ להתייעץ עם איש מקצוע (יועץ/ פסיכולוג/עו"ס) ניתן לפנות גם למרכז הסיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית בטלפון 1202 לנשים או 1203 לגברים; קו דתי – 02-5328000.

חשוב לדעת


קטינים אשר נפגעו פגיעה מינית זכאים לטיפול מקצועי במימון משרד הרווחה. הטיפול מתמקד בנושא הפגיעה המינית ונעשה על ידי מטפלים מומחים בתחום במרכז טיפולי אזורי. לקבלת הטיפול יש לפנות למחלקת הרווחה.

טיפול בפוגעים


שילוב של סמכות וטיפול מקצועי (רשויות החוק, ענישה, רווחה) הרחקה בין הפוגע לנפגע.

להתייעצות נוספת ניתן לפנות למחלקה לשירותים חברתיים.



















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה